ویجت

۹۱۳۰۲۶۵۴ ۰۲۱

مهم‌ترین ویژگی‌های یک محتوای خوب

آنچه خواهید آموخت

محتوای خوب، عبارت است از محتوایی که توانایی جلب‌توجه مخاطب را داشته باشد و برای کسی که آن را انتشار داده نیز ارزش‌افزوده ایجاد کند. این نوع محتوا به وسیله‌ی اطلاعات مفید، سرگرم‌کننده یا الهام‌بخش، می‌تواند به خوانندگان یا بینندگان نیز ارزش‌افزوده ارائه دهد. محتوای خوب باید از لحاظ درون‌مایه دارای مفاهیم اصیل و دست‌اول باشد. همچنین محتوای تولید شده باید باسلیقه و نیاز مخاطبین بیشترین انطباق را داشته باشد. استفاده از زبان، لحن و طرز بیان مناسب و تأثیرگذار، قراردادن تصاویر مرتبط و سایر عناصر چندرسانه‌ای جذاب در کنار ساختار مطلب جزء مواردی هستند که برای تهیه‌ی یک محتوای خوب به کار می‌روند. به‌طورکلی، ویژگی‌های یک محتوای خوب عبارت است از مجموعه عواملی که محتوا را برای مخاطبان جذاب و مفید کرده، نیازها و انتظارات آنان را برآورده می‌سازد.

ویژگی‌های محتوای خوب

اهمیت شناخت ویژگی‌های محتوای خوب

محتوا، آن چیزی است که ارزش و عیار وب‌سایت را برای موتورهای جستجو و کاربران مشخص می‌کند. موتورهای جستجو باتوجه‌به رفتار کاربر در مواجهه با محتوای منتشر شده، تشخیص می‌دهند که آیا سایت موردنظر صلاحیت قرارگیری در رتبه‌های بالا را دارد یا نه. همچنین کاربران با استفاده از محتوای خوب می‌توانند اطلاعات لازم پیرامون محصولات و خدمات موردنیاز خود را کسب یا به ابهامات ایجاد شده پاسخ داده و نیاز خود را مرتفع سازند.

نویسندگان، صاحبان مشاغل و کسب‌وکارها با شناخت ویژگی‌های یک محتوای خوب می‌توانند نسبت به تولید مطالب موردنیاز کاربران اقدام نمایند. تولید محتوای خوب از جنبه‌های مختلف می‌تواند موجب توجه بیشتر کاربران، افزایش ترافیک سایت و بهبود رتبه شود که مجموعه‌ی این عوامل فروش بیشتر و افزایش درآمد وب‌سایت را در پی خواهند داشت. در کسب‌وکارهای اینترنتی کیفیت محتوا عامل بسیار تعیین‌کننده‌ای در سود و زیان به حساب می‌آید.

مهم‌ترین ویژگی‌های یک محتوای خوب

آشنایی با ویژگی‌های یک محتوای خوب و اجرای عملیاتی آنها گام مؤثری برای بهبود ارائه‌ی خدمات و محصولات توسط کسب‌وکارهای اینترنتی است. برخی از مهم‌ترینِ این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

محتوای ارزشمند

 محتوای خوب باید اطلاعات مفید، آموزنده یا سرگرم‌کننده ارائه دهد و برای مخاطبان ارزش‌افزوده‌ی ذهنی داشته باشد. می‌توان ضمن گنجاندن اطلاعات مفید و کاربردی در جهت افزایش آگاهی مخاطبین نسبت به معرفی محصول و یا خدمتی خاص اقدام نمود. همچنین می‌توان با استفاده از محتوای سرگرم‌کننده از راه تولید انیمیشن، بازی، معما و غیره نسبت به معرفی محصولات و خدمات اقدام نمود. تولید محتوای ارزشمند حتی اگر در همان لحظه موجب فروش نشود با تأثیر مثبت بر ذهن مخاطبین موجب بازگشت مجدد آنها به سایت و استفاده از خدمات و محصولات آن خواهد شد.

ارتباط با مخاطبین

محتوا باید توانایی برقراری ارتباط با مخاطبان را داشته باشد. این ارتباط می‌تواند از راه‌های مختلفی مانند استفاده از زبان جذاب، شفافیت و توجه به نیازها و علاقه‌های مخاطبان برقرار شود.

زبان جذاب

از جمله ویژگی‌های یک محتوای خوب زبان جذاب آن است. نحوه‌ی بیان مناسب چه در محتوای متنی و چه ویدئویی موجب توجه کاربر خواهد شد. برخی سایت‌های اینترنتی از راه معرفی داستان‌گونه‌ی محصولات و خدمات خود نسبت به جلب‌توجه کاربران اقدام کرده و برخی دیگر با کمک لحن خودمانی، رسمی و یا تلفیقی از هر دو نسبت به جلب‌توجه کاربران اقدام کرده‌اند.

شفافیت

کلام محتوا نباید سخت و همراه با مضامین پیچیده باشد. کلام محتوا باید شفاف و به‌نوعی باشد که هر فرد با هر میزان دانش بتواند آن را درک نماید. تولید محتوا در ارتباط با محصولات و خدمات با تولید محتوای تخصصی در ارتباط با مسائل علمی و فلسفی تفاوت دارد.

توجه به نیاز مخاطبین

محتوا باید در ارتباط با زمینه‌ی فعالیت وب‌سایت تولید شده باشد، عدم ارتباط محتوا با موضوع کلی سایت موجب دل‌زدگی مخاطب شده و خیلی سریع صفحه را ترک خواهد کرد.

جذب مخاطبین

اصالت و کیفیت تولید

محتوا باید اصیل و از نظر آگاهی‌بخشی کیفیت بالایی داشته باشد. استفاده از منابع قابل‌اعتماد و تحقیقات دقیق نیز جزء این ویژگی است. چنانچه قصد تولید محتوا در ارتباط با محصول خاصی را دارید بهتر است در مورد نحوه‌ی کار و رعایت مسائل ایمنی هنگام استفاده از آن نیز توضیحاتی ارائه دهید. رعایت این مسائل بخصوص برای تولید محتوای رپورتاژ آگهی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

جذابیت چندرسانه‌ای

 استفاده از تصاویر، ویدئوها، نمودارها و سایر عناصر چندرسانه‌ای می‌تواند محتوا را جذاب‌تر کند و بهتر به خوانندگان منتقل شود. تولید محتوای تلفیقی بیشترین تأثیر را بر ذهن کاربران می‌گذارد. محتوای متنی معمولاً همراه با تصاویر جذاب ارائه می‌شود و در برخی مواقع می‌توان با کمک محتوای ویدئویی نسبت به ارائه‌ی توضیحات بیشتر در ارتباط با محتوای متنی اقدام نمود.

سازگاری با جامعه‌ی هدف

محتوای خوب باید با محیط اطراف و هدف کسب‌وکار یا کاربری سازگاری داشته باشد. این شامل استفاده از استایل و زبان مناسب برای جامعه‌ی مخاطبین می‌شود. همچنین محتوا باید بافرهنگ و اصول اخلاقی جامعه‌ی هدف نیز بیشترین سازگاری را داشته باشد.

ارائه‌ی مطالب جدید

محتوای تولید شده باید با دانش روز هماهنگ باشد و همچنین قابلیت به‌روزرسانی داشته باشد. علم به سرعت در حال پیشرفت است و هر روز اطلاعات جدید در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. بهتر است برای به‎‌روزرسانی محتوای سایت خود برنامه داشته باشید.

تلفیق محتوا

ساختار محتوا

محتوا باید دارای ساختار منطقی و روندی باشد که به خواننده کمک کند به‌راحتی اطلاعات را درک و جذب کند. استفاده از پاراگراف‌های طولانی و عدم استفاده از تصاویر جذاب در محتوای متنی، تولید ویدئو بی‌کیفیت و تکرار بیش از حد کلمه‌ی کلیدی در سایر انواع محتوا از جمله مواردی هستند که به ساختار آن آسیب می‌رسانند.

قابلیت اشتراک‌گذاری

محتوایی که قابلیت اشتراک‌گذاری و گسترش در شبکه‌های اجتماعی را داشته باشد، می‌تواند به افزایش دسترسی و افزایش شهرت منتشر‌کننده کمک کند. گاهی با قراردادن برشی از محتوا می‌توان کاربران را برای ورود به سایت و استفاده از محتوای کامل ترغیب کرد.

محتوای بهینه‌ شده برای SEO

تولید محتوا باتوجه‌به مباحث بهینه‌سازی موتورهای جستجو  (SEO) شرایط را برای افزایش امکان دیده‌شدن محتوا در نتایج جستجو و افزایش ترافیک سایت فراهم می‌کند. SEO از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های یک محتوای خوب برای کسب‌وکارهای اینترنتی به حساب می‌آید. به همین جهت آموزش سئو  وردپرس جزء مباحث اصلی تولید محتوا قرار گرفته است.

از کجا شروع کنیم؟

اگر قصد تولید محتوای مناسب دارید ابتدا لازم است هدف خود را مشخص کنید. قصد دارید از تولید محتوا به چه هدفی برسید؟ سپس مشخص کنید که قصد دارید از چه نوع محتوایی استفاده کنید. قبل از اقدام بهتر است با افراد و مجموعه‌های متخصص در این زمینه مشورت نمایید. برند نت بازده از جمله مجموعه‌های تخصصی در این زمینه بوده و می‌تواند در مسیر تولید محتوای خوب و رشد کسب‌وکار اینترنتی به شما کمک نماید.

منابع:

What is quality content and how do you create it?

آموزش تکنیک های سئو

10 Benefits of Consistent, High-Quality Content Marketing

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *